Estampe de Montaigne, Thomas Le Leu, 1608
Unul
dintre foloasele citirii sau recitirii clasicilor este să constați că ceea ce
agită astăzi spiritele și intră în categoria subiectelor la modă le-a agitat și
altădată. Cu alte cuvinte, mai ales în materie de vulnerabilități esențiale,
lucrurile noi sunt, adesea, foarte vechi. Iată ce spune Montaigne în prima
carte a Eseurilor despre educație:
1.
Un tip uman răspândit printre educatori este pedantul: „quand je demande ce qu’il
sait, il me demande un livre pour me le montrer” („când îl întreb ce știe, îmi
cere o carte ca să-mi arate”). Cunoașterea altora umple vidul propriei minți.
E un tip uman rar azi, la noi cel
puțin, mai ales în forma lui renascentistă, pentru că din cunoașterea altora și
din contactul compulsiv cu cărțile n-a mai rămas decât amintirea (contactul
sporadic și haotic). Există, totuși, frecvent o pedanterie a timpului și a
locului care se manifestă prin morga propriei discipline a cărei stăpânire
(atât cât e...) te așază deasupra muritorilor de rând (elevilor). Aș preda
toată viața Sadoveanu, doar Sadoveanu, a zis odată o specialistă în Sadoveanu.
Mai contează că s-ar putea să fie prea puțin și că unii au nevoie de altceva?
2. Nimic nu e mai contrar educației
decât a memora ce-au spus sau au gândit alții și-atât. „Nous ne travaillons qu’à remplir la
mémoire, et laissons l’entendement et la conscience vide.” („Nu ne străduim
decât să ne umplem memoria, înțelegerea și conștiința, nu.) A ști tot felul de lucruri nu înseamnă a fi
educat.
După cincisprezece-șaisprezece ani
de școală (pe vremea lui), tânărul se-ntoarce acasă mândru de latina și greaca
lui, încrezător în el până la infatuare. Ce a câștigat stând atâția ani la
școală? „Son latin”, „son grec” și fudulia. „Il en devait rapporter l’âme
pleine, il ne l’en rapporte que bouffie; et l’a seulement enflée au lieu de la
grossir.” („El ar fi
trebuit să vină acasă cu sufletul plin, nu vine decât cu el balonat; l-a umflat
în loc să-l crească.”). Și acum se-ntâmplă, mutatis mutandis, tot cam așa. De
fapt mai rău. E mult mai dăunător să tocești texte de tot felul ca să le
reproduci la examene decât să-nveți latina și greaca doar ca să le știi.
Educația e în altă parte. (va urma)
*nu
putem fi înțelepți decât prin noi (prin propria înțelepciune)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu